Jangan Jemu Menyemai Selagi Benih Berada Ditangan

Jumaat, 22 Mei 2009
Assalamualaikum wbt....

Salam perjuangan para sabahat sahabiah sekalian.

Bersyukur dengan kudrat dan iradatNYa masih lagi kita diberikan kekuatan oleh Allah swt untuk berjuang menegakkan Islam tidak kira dengan apa cara dan kaedah sekalipun dengan kadar kemampuan individu berlandaskan syariat yang telah ditetapkan hukum Allah.

Selawat dan salam ke atas nabi junjungan Nabi Muhammad saw.Moga-moga kita mendapat syafaat,InsyaAllah.

Setelah mendapat panggilan telefon dari Abg Zahari,aku bergegas pergi ke Bintulu Iqra Center. Ingatkan nak tolong kemas-kemas premis BIC, atau ada mesyuarat. Memang perlukan pertolongan pun,rupa-rupanya pergi BIC tolong makan.. Hehe.

Tetapi bukan program makan-makan sahaja,rupa-rupanya meraikan kedatangan Ustaz Hj Elias Zakaria yang jauh nun di Penang Pulau Mutiara.Selesai menjamu makanan pihak BIC sempat mengadakan liqa' untuk mengeratkan silaturrahim di antara Ustaz Hj Elias bersama dengan semua ahli BIC yang hadir di BIC semalam.Kesempatan ini Us Hj Elias mencuri masa terluang dengan memberikan kata-kata semangat kepada semua yang hadir. Masih teringat lagi kata-kata indah yang terbit dari bibir Us Hj Elias.


Dapatkan Mesej Bergambar di Sini



Jangan jemu menyemai,selagi benih berada di tangan.
Sebagai seorang dai'e,perkataan jemu itu sepatutnya tidak ada dalam prinsip hidup dalam mendidik diri mahupun mentarbiyyah orang lain.Setiap individu memainkan peranan masing-masing dalam menggerakkan perjuangan Islam.Sebagai analogi benih yang disemai dengan baik akan menjadi pokok subur yang rendang.Pokok yang rendang itu umpama sebuah kumpulan yang mantap dan memainkan peranan masing-masing dalam memastikan mereka terus subur..Batang dengan peranannya,daun dengan peranannya,ranting dengan peranannya,akar dengan peranannya.Semuanya penting dan perlu diambil kira...

Begitu jualah manusia.Untuk menegakkan Islam itu mestilah memainkan peranan masing, tidak kiralah individu itu merupakan seorang pelajar,cikgu,juruteknik,jurutera dan bermacam jenis pekerjaan.Itulah hakikatnya dalam memperjuangkan Islam.


Dapatkan Mesej Bergambar di Sini


Tetapi,harus diingatkan bahawa perjuangan ini bukan sesedap MI SEGERA 108..bukanlah SEMANIS MADU LEBAH HPA..Banyak halangan dan ujian akan ditimpakan kepada individu-individu yang memperjuangkan ISLAM ini.

Teringat akan kata-kata Saidina Umar al-khattab yang diberitahu oleh Hj Elias semalam..


Dapatkan Mesej Bergambar di Sini


"Semua orang Islam itu umpama kubu dan berada di posisi masing-masing,tetapi jangan biarkan musuh-musuh Islam itu mengalahkan Islam melalui posisi yang kamu berada sekarang"

Bagi pemahaman saya bukan sahaja ianya bermaksud ketika waktu peperangan sahaja bahkan ketika kita dalam menjalani kehidupan 24 jam kita sendiri, banyak mata-mata pemusnah datang menghampiri kita kemudian mengikis nilai-nilai Islam kita secara kasar atau pun halus...

Wallhualam......

Ishack as-Syakir
Kpg Assyakirin
10.39 a.m.

0 luah rasa:

Catat Ulasan