Tiap-Tiap Tahun Baru..Niat?

Jumaat, 1 Januari 2010
Dari Amir Al-mu’minin Abu Hafs ‘Umar Ibn Khattab radiyallahu ‘anh, katanya : Aku dengar Rasulullah sallahu ‘alayhi wasallam bersabda : Hanya segala ‘amal dengan niat dan hanya bagi tiap-tiap seorang apa yang ia niatkan. Maka barangsiapa hijrahnya kepada Allah dan Rasul-Nya, maka hijrahnya kepada Allah dan Rasul-Nya. Dan barangsiapa hijrahnya bagi dunia yang ia akan memperolehinya atau perempuan yang ia ingin mengahwininya, maka hijrahnya kepada apa yang ia berhijrah kepadanya itu.

Diriwayatkan hadith ini oleh dua orang Imam hadith iaitu Abu ‘Abdullah Muhammad Ibn Ismail Ibn Ibrahim Ibn Al-Mughirah Ibn Bardizbah al-Bukhari dan Abu al-Hussain Muslim Ibn al-Hajjaj Ibn Muslim al-Qusyairi al-Naisaburi dalam kitab sahih keduanya, iaitu kitab yang amat sahih di antara segala kitab yang pernah disusunkan.
Alhamdulillahi rabbal’alamin

Bersyukur kita ke hadrat Allah subhanawata’ala dengan nikmat kurniaan-Nya masih lagi kita diberikan kesempatan untuk menghirup nafas baru..nafas tahun baru yang kini sudah memasuki tahun 2010..

Masih juga tidak dilupakan dengan tahun baru Islam yang masih segar juga walupun kini sudahppun memasuki tanggal 15 Muharam 1431 Hijriah.

Apa-apapun jua 2009 sudah pun meninggalkan kita kini kita berteman dengan hari-hari yang baru,bulan-bulan segar,waktu-waktu yang muda dek tahun yang baru..2010. Kalau sekarang ini sudah tentu di pasar-pasar, Mega Mall, Parkson dan banyak lagi kedai-kedai akan dikerumuni oleh insan-insan yang merebut nikmat ‘gelora hujung tahun’. Manakan tidaknya, jualan murah untuk menghabiskan jualan stok di sana sini. Tak kurang juga ada yang berpusu-pusu untuk membeli barangan sekolah..baju baru,alat tulis,kasut,stoking dan macam-macam lagi untuk anak-anak mereka menghadapi zaman persekolahan yang dianggap dunia baru bagi mereka di tahun baru.

Selain itu ada juga yang berazam untuk menjadi orang yang lebih berjaya dari tahun sebelumnya,mahu lebih kaya dari tahun sebelumnya dan segala macam mahu yang dimahunya..

Tetapi sahabat-sahabiah yang dirahmati oleh Allah subhanawata’ala, cuba kita imbas muka dan renungkan sedalam-dalamnya rakaman-rakaman aksi kita sepanjang tahun 2009.

Apa kata hati?
Apa bicara nafsu?
Apa kotak fikir rasa?
Di ruang legar atau sempadan nyata?

Kita sebagai seorang pendakwah di muka bumi Allah..pernahkah kita bertanya…

Apakah kita pernah terfikir apa yang kita azam dan apa yang kita niatkan semuanya semata-mata untuk keredhaan Allah swt?

Apakah amalan kita sepanjang tahun 2009 yang baru berlalu adalah amalan yang benar-benar berkualiti nilainya?

Oleh itu seharusnya pentingnya kita menjaga niat kita kerana niat yang terselit di hati ialah punca yang menentukan akibat amal. Baik amal itu kalau niatnya baik, jahat amal itu kalau niatnya jahat sekalipun amal itu pada zahirnya baik. Malah niat itu pula adakalanya dapat mengubah sesuatu perkara dan adat,menjadikan ia suatu jenis ketaatan dan jalan ke arah perdampingan kepada Allah.

Sebagaimana firman Allah dalam surah al-Bayyinah ayat 5 yang bermaksud :

“Dan tidak diperintahkan mereka melainkan supaya menyembah Allah dengan mengikhlaskan agama kerana-Nya, dengan menjauhi kesesatan,dan (supaya) mereka mendirikan sembahyang dan memberikan zakat,kerana demikian itulah agama yang lurus.”

Jesteru itu,marilah kita sama-sama berazam dan niat dengan seikhlas-ikhlasnya agar apa yang kita buat akan menjanjikan keredhaan Allah swt. Bersama-samalah kita berusaha supaya keikhlasan akan hadir pada diri kita dan sesungguhnya keikhlasan tidak akan hadir tanpa kesungguhan yang tinggi dan istiqamah dalam melakukan sesuatu gerak kerja.

Semoga di tahun baru ini harapnya azam dan niat kita akan terus berusaha untuk menaikkan syiar Islam khususnya di muka bumi Sarawak ini dan boleh memberikan sedikit sebanyak angin perubahan minda dan kata masyarakat .

“Bergeraklah ke gerbang jasa,kalah menang bukan alasannya”


Sedikit rujukan melalui Hadith 40 karya Mustafa 'Abdul Rahman-Hadith pertama

Mohd Hackal Ibn Abu Asr
1/1/2009
11.57
Institut Tahfiz Bintulu

0 luah rasa:

Catat Ulasan