Demokrasi Malaysia : Ada Aku Kisah

Sabtu, 21 Januari 2012

Jika rakyat punya kepekaan dalam melihat situasi politik di negara Malaysia, sudah pastilah ada nilai demokrasi yang akan diamalkan oleh mereka sendiri.

Demokrasi itu bukan sekadar mengundi parti mana yang hendak dipilih semata-mata, tetapi juga bagaimana rakyat diberikan peluang menilai setiap parti yang bertanding untuk memegang tampuk pemerintahan dengan saluran maklumat yang adil dan telus.

Saya yakin kesan dan akibat yang dilaksanakan oleh pemerintahan negara kini hanya menyebabkan sebilangan besarnya masyarakat Malaysia khususnya golongan remaja SANGAT TIDAK PEKA dan TIDAK CAKNA dengan isu nasional.

Ini semua adalah akibat daripada sistem yang telah dilaksanakan tidak membawa hasil yang memberangsangkan secara keseluruhan.Tidak bermakna semuanya tidak baik.

Adakah KEJAYAAN itu diukur dengan hanya melihat PEMBANGUNAN yang membangun pesat semata-mata. Tidak,lihat juga dari segi pembangunan insan.

Krisis masalah sosial semakin meningkat dan bertambah teruk setiap tahun. Ini masalah AKHLAK yang masih pemerintahan sekarang tidak dapat membendungnya selagi tidak ada satu sistem yang betul dilaksanakan.

Ya,memang betul. Setiap parti akan saling salah-menyalahkan diantara satu sama lain. Mereka mempertahankan prinsip dan ideologi masing-masing.

Kita sebagai rakyat yang menjadi 'mangsa' keadaan. Itu mungkin tidak mengapa kerana ada kemungkinan kita yang sebenarnya tidak pandai membuat penilaian untuk memilih. Mungkin sudah terpengaruh dengan slogan "ADA AKU KESAH"....

Tidak peka dalam membuat penelitian.

Hanya tahu dan mahu untuk mendapat manfaat sahaja daripada manifesto yang diwar-warkan oleh setiap parti.

Dalam kajian, hampir 3.8 juta rakyat yang rata-ratanya adalah golongan MUDA masih tidak tidak mendaftar sebagai pengundi. Anda seorang individu yang intelektual, anda pasti tahu di mana mereka sekarang ini berada dan tahu apa yang harus anda perlu lakukan di setiap peranan dan ruang mampu kita. Ini FAKTA.

Atas keterbatasan masa,ini hanya sebahagian dari sisi pandang penulis, selebihnya anda harus mencari. Takkan terus menjadi seorang bayi, setiap hari hanya mahu disuapkan nasi ke dalam mulut. (^_^)/..

0 luah rasa:

Catat Ulasan