Ummah Tegakkan Kebenaran, Kepalsuan Mula Tersingkap

Isnin, 22 Mac 2010
Firman Allah bermaksud;`Hai orang-orang yang beriman hendaklah kamu jadi orang-orang yang selalu menegakkan (kebenaran) kerana Allah, menjadi saksi dengan adil. Dan janganlah sekali-kali kebencianmu terhadap sesuatu kaum, mendorong kamu untuk berlaku tidak adil. Berlaku adillah, kerana adil itu lebih dekat kepada taqwa. Dan bertaqwalah kepada Allah, sesungguhnya Allah Maha Mengetahui apa yang kamu kerjakan`al Maedah 8.
Selawat dan salam kepada Rasul saw, ahli keluarga dan semua sahabat baginda yang dimuliakan, radhiallahuanhum ajmain.

Bertemu kembali saudara ummah semua untuk ke sekian kali lagi, semoga kita di dalam rahmat Allah swt jua. Ketika menyingkap dan menyelak-nyelak akan lembaran buletin lama-lama, saya fikir tidak salah untuk saya sunting dan ambil kembali sebahagiannya bagi memenuhi buletin kali ini. Kebenaran itu tidak bermakna.. jika ianya tersimpan atau tidak berguna. Samalah seperti mushaf-mushaf atau ayat-ayat yang tersusun rapi dengan segala keindahan seni cetakan khatnya untuk menghiasi sudut-sudut pandangan manusia yang kelam. Kebenaran itu perlu ditegakkan, dalam erti kata lain, ianya perlu dihidupkan dalam kehidupan kita sendiri.

Allah SWT berfirman di akhir Surah Al-`Asr yang maksudnya; `` berpesan-pesanlah di atas kebenaran dan berpesan-pesanlah di atas kesabaran``

Semuanya terletak di atas kemahuan atau kesedaran kita sendiri sebagai individu-individu ummah untuk menerima dan menghidupkan kebenaran. Ingatlah saudaraku bahawa Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum itu, melainkan kaum itu sendiri yang sedar dan berusaha untuk mengubahnya.

Kesedaran atau perubahan kepada kebenaran yang dimaksudkan di sini, bukanlah kesedaran atau perubahan yang mungkin difahami oleh sebahagian dari kalangan kita sebelum ini, tapi ianya ialah kesedaran yang betul-betul boleh menimbulkan keyakinan di hati kita untuk menerima dan menghidupkan kebenaran dalam kehidupan sebenar kita. Saudaraku, Islam itu sendiri yang diturunkan oleh Allah sebagai ad-Deen sebenarnya tidak bermakna dan bererti langsung jika sekiranya kita simpan dalam khazanah-khazanah kitab ilmu, dewan-dewan kuliah, seminar-seminar peradaban, perayaan-perayaan atau alunan-alunan merdu para qari serta nyayian nasyid-nasyid sahaja. Islam itu sesuatu yang tidak dapat dilihat keindahan dan keasliannya, malah kewujudannya jika Islam itu tidak mengambil ruang atau medium di dunia realiti ini. Ruang atau medium bagi `kewujudan dan kehidupan` Islam itu adalah dalam tubuh orang-orang mukmin yang bertakwa yang gigih membina hadharah Islamiyyah. Apabila individu-individu mukmin bertakwa ini hidup, berjalan, bermuamalah, berdakwah, berjihad dan sebagainya akan terlihatlah bersama-samanya `wajah-wajah` Islam yang sebenar itu, bukanlah wajah-wajah kelam, kepalsuan atau kepura-puraan.

Terus terang saya katakan bahawa ummat Islam muktakhir ini hilang kemuliaan/izzahnya dek kerana sebahagian besarnya telah hilang keyakinan untuk menghidupkan agamanya sendiri. Ya! benar, mereka telah lama tidak yakin dengan kehebatan ajaran Islam, cara hidup Islam, sistem pendidikan Islam, sistem ekonomi Islam, undang-undang dan segala peraturanya telah lama dikurung di kandang orang salah. Telah lama mereka berkiblatkan cara hidup tamaddun barat, iaitu hadharah kebendaan, populariti, kemegahan malah kesombongan, sedangkan semuanya itu tidak ada kena mengena pun dengan hadharah Islam, agama mereka sendiri. Nilai-nilai agama telah pun menjadi asing… atau untuk berpolitik sahaja.

1- Siapa yang tidak mahu menghidupkan kembali cara hidup sehariannya supaya sesuai dengan Islam? Tidakkah individu-individu ummat Islam itu sendiri?

2- Siapa yang masih tak kisah anak-anaknya dididik oleh sistem lain dari sistem Islam seperti di sekolah sekular? Tidakkah individu-individu ummat Islam itu sendiri?

3- Siapa yang masih seronok menonton rancangan-rancangan tv, sedangkan mereka tahu rancangan itu terr…lalu banyak maksiat dari manfaatnya? Tidakkah keluarga-keluarga ummat Islam?

4- Siapa yang masih tak kisah membeli rumah, kenderaan dan peralatan sebagainya dengan pinjaman riba? Tidakkah mereka itu ummat Islam termasuk anak-anak `tok guru`?

5- Mereka percayakah dengan sedikit solekan dan manipulasi sistem perbankkan itu halal jadinya?

6- Siapa yang berkepit-kepit dicelah jarinya dengan puntung-puntung rokok pelbagai jenama, yang pasti keuntungannya untuk membunuh ummat Islam sendiri?

7- Siapa yang tak kisah anak-anak gadisnya maupun lelaki keluar berpeleseran tidak menutup aurat, yang penting cukup bulan ada bahagian RM untuk ibubapanya?

8- Siapa yang menanamkan budaya, takut orang bukan Islam kata apa, bila kita ummat Islam nak berpakat dan bekerjasama demi kebaikan ummah?

9- Siapa yang merasa malu untuk bersama dan bekerjasama dengan ummat Islam tetapi begitu cepat untuk menunjuk simpati kepada bukan Islam?

10- Siapa yang lebih mudah malah selesa mengikut janji-janji manis munafiq-munafiq politik dari berpegang dengan janji-janji Allah?

11- Siapa yang begitu berani menghalalkan semua cara demi `agama` baru politik demo-kasi?
Tidakkah mereka yang mengguna `title`ulama`?

Sebenarnya banyak lagi aktiviti atau muamalah ummat yang menunjukkan bahawa Islam itu sebenarnya bukan sahaja dimusuhi oleh orang asing tetapi yang paling malang ialah apabila disisihkan oleh individu-individu ummatnya sendiri…….. Kenapa ? ?

Kerana generasi sebelum dari, sebelum ini atau sebelum itu lagi telah mula menganggap persoalan yang kita bincangkan ini tidak penting dan bukan perkara besar sangat yang perlu ummat jagai dan prihatin. Generasi tersebut dah mulai melonggarkan ikatan Islam mereka terhadap anak-anak mereka. Maka generasi anak-anak mereka pula akan mewarisi ikatan yang longgar tersebut dan akan melonggarkannya lagi, supaya sesuai pula dengan tarikan zaman mereka ketika itu. Ikatan yang semakin longgar dan semakin longgar inilah yang diwarisi oleh ummat Islam yang telah memungkinkan generasi-generasi seterusnya ada yang telah terburai terus ikatan mereka dari agamanya. (Nau`zubillah Minzalik)

Berlakulah seperti yang telah digambarkan oleh maksud Sabda Nabi SAW, bahawa Islam itu akan terungkai sedikit demi sedikit, shibran bi shibren dari ummatnya. Oleh itu saudaraku yang dikasihi kita menyedari bahawa semua itu tidak dapat kita kembalikan dengan usaha sekelip mata sahaja, setiap dari kita mestilah bangun dengan kekuatan sebenar kita iaitu kekuatan aqidah Islamiyyah untuk membina kembali Hadharah Islamiyyah yang dicitakan.

Biar hina, lemah atau sedhaif manapun permulaan kita, itu tidak menjadi masalah sebenarnya. Yang penting kita dah ada usaha untuk bangun kembali di atas nama Islam membebaskan ummat Islam yang tertindas, mustad`afin, marhaen, fuqara` wal masaakin. Kita tidak rela dan redha lagi segala kesusahan dan keperitan ummat selama ini hanya menjadi bahan momokan berita, bahan memanipulasi sentimen ummat, bahan untuk meraih keuntungan politik pariah, Ya! spesis politik pariah!

Kita dah jelek dengan tokoh @ pemimpin `penipu ummat` yang banyak bersandewara dan beretorika sedangkan merekalah pengembang dan pembiak budaya jahiliyyah, budaya fanatik, budaya pengampu, budaya kultus, budaya politik mengatasi agama, budaya pak turut, budaya ibu dan wanita larut dan budaya pemuda lembut.. pengecut ..auww ! Sekian, salam perjuangan kepada semua saudara ummah yang berani menegakkan kebenaran.

0 luah rasa:

Catat Ulasan