Mukah..Suatu Pengalaman Dan Kenangan (Mencari Tanah Subur,Menyemai Benih Islam)

Isnin, 27 September 2010
Bergambar bersama AJK JPI PMU serta peserta program


Perjalanan dari Kuching ke Mukah yang memakan masa hampir 12 jam,dengan menggunakan perkhidmatan bas benar-benar menguji ketahanan diri dan rohani sahabat-sahabat saya. Manakan tidak,jarang sekali mereka menggunakan perkhidmatan bas dan jarang juga untuk menghadiri program-program yang jauh dari tempat pengajian. Rumah di sekitar kawasan Kuching sahaja.

Bagi saya,sudah terbiasa dengan keadaan ini. Jarak kampung halaman dengan tempat pengajian yang jauh memudahkan saya untuk mendewasakan diri dengan keadaan seperti ini.

Ini sudah kali kedua saya datang ke Mukah.

Kali pertama, trip memancing di Sungai Balingian bersama-sama kawan sekampung juga untuk menziarahi bandar Mukah seusai menghabiskan Sijil Penilaian Menengah pada tahun 2006.

Kedatangan buat kali yang kedua pula tidak ada dalam perancangan jangka panjang.


20 September 2010

Bunyi telefon bimbit kedengaran. Tanda orang sedang menelefon saya.

“Assalamualaikum,Encik Rizal” saya memberi salam.

“Waalaikummussalam,Ishack. Apa khabar? Ana ingin meminta pertolongan anta ni?”Encik Rizal bertanya.

“Alhamdulillah,baik saja. Minta tolong apa encik? Ana cuba untuk membantu apa yang termampu.”Saya memberikan respon.

“Tolong anta jadi fasilitator dan jemput beberapa orang ajk lagi untuk bantu anta untuk program pelajar di Politeknik Mukah. Kami kekurangan ajk untuk menjalankan program.” Katanya.

Saya lantas bersetuju.


23 September 2010

Sampai juga saya di tempat yang dinantikan. Mukah. Dan lebih tepat lagi di Politeknik Mukah,Sarawak. Sahabat saya lain akan datang lewat sehari kerana masih ada kuliah di tempat pengajian.

Orang pertama yang saya jumpa dan baru dikenali ialah saudara Nasrol,Pengerusi Jawatankuasa Pusat Islam (JPI PMU). Beliau banyak bercerita tentang sedikit sebanyak latar belakang bandar Mukah dan kehidupan pelajar kampus Politeknik Mukah.

Pada petangnya pula,saya dipertemukan dengan ahli jawatankuasa JPI PMU berkenaan dengan program yang hendak dilaksanakan pada keesokan harinya. Ketika detik itulah bermulalah segala-galanya.

Mata rantai perjuangan Islam.

Banyak ahli yang berpotensi yang masih mentah dengan pengalaman.

Bahkan amat memerlukan tunjuk ajar dari orang yang lebih banyak makan garam.


Tanah Yang Subur Harus Disemai Benih Yang Elok.

Inilah konsep yang perlu diketangahkan dan dikuasai oleh setiap pendakwah yang sudah banyak pengalaman dalam gerakerja dakwah Islam ini.

Ibarat seorang pengusaha ladang buah-buahan,perlulah mengambilkira kesuburan tanah yang ingin dibeli.

Adakah boleh menghasilkan hasil buah-buahan yang sihat dan segar?

Mampukah menghasilkan hasil buah-buahan yang banyak?

Sesuaikah buah yang ingin ditanam di kawasan tanah yang dibeli?

Seterusnya benih yang ditanam pula mestilah sentiasa dijaga.

Diberi baja.

Disiram air.

Dicantas segala macam tumbuhan atau rumbut yang tumbuh di sekita benih.

Ditabur dengan racun serangga perosak.

Semua perlu disemai dengan baik agar hasil yang diperoleh lumayan.

Begitu juga hakikatnya dalam kita mencari individu yang mahir dan mampu menggerakkan dakwah Islam. Perlulah melalui peringkat-peringkat yang dinyatakan tadi.

Sahabatku di Mukah. Moga kalianlah hasil buah-buahan yang enak dan berkualiti. Disini saya hanya mampu berdoa agar tanaman di sana sentiasa subur dengan hasil-hasil yang segar dan indah.

Moga saya menjadi seorang penanam buah yang baik. Agar baik juga hasil buahnya.



Akan melintasimu lagi......


Ibnu Abbas As-Syakirin

30/09-2010

17:17 p.m

0 luah rasa:

Catat Ulasan