Bermusafir Lagi : Kembara Mencari Seni Baru [Catatan 1]

Khamis, 24 Mac 2011
“Hujung minggu ini ana tiada kat Sarawak.”

“Enta nak ke mana? Gerakerja tak habis lagi nie,”Abg Salim menjawab,sahabat merangkap cikgu menengah di salah sebuah sekolah di Kuching.

“Ada program di K.L, dua program dalam satu masa..hehe,ala..tak lama la abg,kejap jer kat semenanjung tu..lagipun bukannya selalu tiada kat Sarawak.”

Ini kali ke-4 saya keluar dari kawasan Sarawak. Permusafiran yang jarang berlaku melainkan sekiranya ada program yang penting yang mesti dihadiri.

Kali ini akan bermusafir selama 3 hari ke Semenanjung Malaysia.

Destinasi pada kali ini ialah Kuala Lumpur.

Tempat yang belum pernah saya jelajahi lagi.

Ada sesiapa hendak membantu.

Tunjukkan jalan dan simpang.

Mudah-mudahan tidak tersesat mencari matlamat.



Tiba di Kuching,balik dari permusafiran di Kota Kinabalu,Sabah bersama sahabat.


PERINGATAN

Ada beberapa perkara yang selalu saya peringatkan kepada diri sebelum bermusafir ke sesuatu tempat. Di antaranya ialah :

1. Ikhlas niat.

- Selalu mengingati bahawa tempat yang hendak dituju merupakan satu ibadah. Ada KEPERLUAN yang perlu dilunaskan,bukannya KEMAHUAN yang mendesak semata-mata.

2. Keperluan diri.

- Duit mesti cukup SEKADARnya. Jangan terlampau kurang dan jangan berlebih-lebihan. Kalau tak cukup duit,pinjam daripada sahabat SEKADARnya sahaja.Tetapi,sebaik-baiknya janganlah meminjam. Terima kasih kepada sahabat yang sudi meminjamkan. [ AKAN DIBAYAR KEMUDIAN ]

- Pakaian dan keperluan lain pun sekadarnya. Kadang-kadang kepelikan tengok sahabat-sahabat yang lain yang pernah pergi program bersama,program 3 hari sahaja tetapi beg yang dibawa macam nak pergi melancong sebulan. Selalunya muslimat..ops..tidak semua..muslimin pun ada jugak macam tu.

- Tafsir quran,kamera,pen,buku nota sudah menjadi barang WAJIB yang dibawa. Nasib baik orang Sarawak,kalau tidak BUKU PASSPORT salah satu senarai wajib yang dibawa..Seronoknya jadi orang Sarawak,untuk buku passport itu sahaja.

Itu sahaja tips peringatan untuk diri. Sudah memadai untuk dijadikan sebagai perkongsian bersama. Dan tidak juga terlupa bahawa bermusafir ada juga kelebihannya. Doa orang yang bermusafir makbul jika permusafiran yang dilakukan berasaskan kepada syariat yang betul.

Nabi Muhammad s.a.w bersabda maksudnya : “Tiga doa yang SANGAT mustajab, doa orang yang berpuasa, dan doa orang yang dizalimi dan orang yang berMUSAFIR.”

(Riyawat Ahmad,Bukhari,Abu Daud & Termidzi)

p/s : kalau yang masih bujang tu,selalunya berdoa apa ya….hanya mampu tersenyum!!!

0 luah rasa:

Catat Ulasan