Perlumbaan antara kura-kura dan arnab : Gerakerja dakwah kita bagaimana ?

Sabtu, 2 Mac 2013

1.       Arnab ajak kura-kura berlumba. Kura-kura bersetuju. Maka, berlakunya perlumbaan antara arnab dan kura-kura. Semasa perlumbaan, arnab mendahului kura-kura begitu jauh. Arnab yakin dia akan menang. Maka, arnab tidur sekejap. Kura-kura yang ketinggalan dibelakang terus melangkah dengan perlahan-lahan dan akhirnya hampir tiba ke garisan penamat. Arnab terbangun dari tidur dan terkejut melihat kura-kura sudah hampir ke garisan penamat. Arnab terus berlari sepantas yang mungkin untuk memintas kura-kura tetapi akhirnya tidak berjaya kerana kura-kura melintasi garisan penamat dan memenangi perlumbaan.

2.       Arnab tidak berpuas hati. Arnab mengajak kura-kura untuk berlumba sekali lagi. Maka, perlumbaan berlaku sekali lagi. Akhirnya, arnab memenangi perlumbaan itu.

3.       Kura-kura tidak puas hati. Kura-kura memberi cadangan untuk memutuskan laluan perlumbaan mengikut kesesuaiannya dan dipersetujui oleh arnab. Sekali lagi berlaku perlumbaan. Arnab mendahului tetapi tersekat di tebing sungai kerana garisan penamat berada di seberang sungai. Kura-kura yang melangkah lambat akhirnya memenangi perlumbaan setelah berenang menyeberangi sungai dan melintasi garisan penamat.

4.       Kali ini, arnab pula yang tidak berpuas hati dan meminta laluan perlumbaan dibuat mengikut kesesuaiannya. Perlumbaan berlaku dan arnab sekali lagi mendahului perlumbaan. Ketika arnab hendak melintasi sebuah jambatan usang, tiba-tiba, jambatan itu runtuh. Arnab tidak dapat melintasi jambatan usang itu kerana ada sungai. Kura-kura yang melangkah lambat tiba di jambatan usang dan tersenyum melihat arnab tidak dapat melintasi jambatan usang yang sudah runtuh itu. Tanpa berlengah, kura-kura pergi ke tebing sungai untuk melintasi sungai. Tetapi, terdetik rasa kasihan kepada arnab. Lantas, kura-kura pun mengajak arnab melintasi sungai. Arnab naik di atas cengkerang kura-kura dan mereka merentasi sungai itu bersama-sama. Akhirnya, mereka bersetuju untuk memenangi perlumbaan itu secara bersama-sama.

Pengajaran mengikut nombor di atas :

1.       Kalau dulu gerakerja kita perlahan-lahan. Orang kata ‘slow and steady’ ini tiada masalah. Dakwah masih berjalan seperti biasa.
2.       Gerakerja kita perlahan-lahan tidak cukup. Sekarang mesti cepat dan terancang.
3.       Setiap kita mempunyai peranan dan kelebihan masing-masing dalam kita organisasi. Peranan dan kelebihan itu perlu dimanfaatkan sehabis mungkin dalam kita bergerakerja.
4.       Tidak cukup kita hanya mempunyai peranan dan kelebihan tertentu dalam organisasi. Maka, perlunya juga kita dibantu dan membantu orang lain dalam organisasi agar gerakerja kita menjadi efisyen dan efektif.

“Seungguhnya Allah menyukai orang-orang yang berjuang di jalanNya dalam satu saf seolah-olah satu binaan yang tersusun kukuh” 
(Surah as-Soff: 4) 


GERAKERJA ANDA DI NOMBOR MANA SETAKAT INI ?
AYUH SAHABAT KITA MENJADI LEBIH BAIK DARI SEMALAM !!!

0 luah rasa:

Catat Ulasan