Kisah "Semut Hitam","Manisan" dan Berada di "Sarang"nya

Jumaat, 24 Julai 2009
Sebulan Yang Lalu

Di pagi yang indah itu dah bersiap-siap dah nak pergi pasar. Nak beli ikan parang. Tapi tak macam parang pun ikan tu. Nama saja ikan parang tu. Sungguh murah ikan tu. Sekilo RM 5 jer. Kalau beli banyak lagi murah. Lagipun takde lah orang meminati sangat ikan tu. Ana nak beli pun untuk buat keropok lekor. Lagi banyak untung daripada makan.

Jarak perjalanan dari rumah ke pasar memakan masa 10 minit jer. Nasib baik masa tu tak di telan kan...

Ana hidupkan tunggangan ana supaya dia cepat panas. Nanti cepat jugak la perjalanan ke pasar tu.

Macam biasalah, laluan tikus untuk cepat samapai ke pasar ana gunakan. Kalau guna laluan semut, susah sikit sebab semut ni gigi dia tajam dan suka kacau tunggangan orang. Kalau guna jalan tikus, jimatlah sikit. Taklah tunggangan ana nanti cepat berpeluh dan letih.

Semasa dalam perjalanan, tiba-tiba ana ternampak tunggangan orang lain berpatah balik. Ana pun hairan. Kenapa tunggangan yang besar-besar tak berpatah balik pulak. Ana memperlahankan tunggangan ana pula, sambil mata terkedip-kedip melihat jauh di depan sana. Maklumlah ana ni rabun jauh.

Rupa-rupanya ada semut yang buat kacau kat depan sana. Semut Hitam lagi. Banyak pulak tu, lebih dari 10. Semua tunggangan kecil dan besar dikacau oleh semut itu. Kelam kabut dibuatnya. Nasib baik ada satu simpang ke kiri sebelum berada betul di kawasan semut hitam itu. Apalagi, ana pun masuk simpang ke kiri tu lah. Tapi, nasib ana kurang baik la, ada jugak semut kat simpang tu buat kacau jugak. Semut Hitam jugak. Bilangan semut hitam kat situ ada 8.

Mahu tak mahu ana dan tunggangan ana ditahan dan dikacau oleh semut hitam itu.

"Huh, kamu.. Pergi ke tepi sini!"Kata semut hitam bergigi tajam tu. Cuak ana dibuatnya. Maklumlah pertama kali ana kena kacau semut hitam.

Semut tu pun berkata lagi "Ada makanan tak?"Semut tu menyoal.

"Takde, semut" ana dengan selamba menjawab.

"Apa! Takde kau cakap. Kalau kalau macam tu aku bagi kau surat jemputan ke sarang kami dan bagikan manisan kepada Tuan kami sebagai ganti. Siapa suruh kau tak bawakan makanan untuk kami kat sini" kata semut tu.

"Baiklah, ana mengaku tak bawakan makanan. Kalau macam tu, bila ana boleh bagi manisan kat Tuan semut?" Ana menyoal semut hitam tu.

"Oh, kau datang sebulan kemudian dari tarikh sekarang nih. Bolehkan? Kalau tak aku ambil tunggangan kau ni kalau kau tak datang" jawab semut tu.

"Baiklah semut." Jawab ana dengan suara perlahan.


3 hari sebelum berjumpa Tuan semut

Sebelum ana berjumpa dengan Tuan semut tu, teringin pulak hati ana ini untuk melihat kawasan sekitar sarang Tuan semut tu.

Maka, ana pun pergi bersama dengan tunggangan ana. Sesampainya di sana, ana melihat banyak semut-semut sibuk dengan tugas masing-masing

Ada yang menyemak surat jemputan, ada yang menerima manisan dan pelbagai macam ragam lagi. Maklumlah, "semut"......


Berjumpa Dengan Tuan semut di Sarangnya

Ana menunjukkan surat jemputan kepada pengawal yang bertugas di sarang itu.

"Kamu boleh masuk ke bilik sana untuk menanti giliran memberikan manisan kepada Tuan kami" pengawal itu memberitahu ana.

Ana pun masuk sementara menati giliran untuk memberikan manisan kepada Tuan semut tuh.

Setelah lebih kurang 20 minit kemudian, maka tibala giliran aku untuk memberikan manisan tersebut kepada Tuan semut

Penolong tuan semut tu pun datang rapat kepada ana.

"Sebulan yang lepas, kamu didapati tidak memberikan makanan kepada semut yang menahan kamu. Betul ke?" Soal penolong Tuan semut itu.

"Betul." Ana menjawab.

"Tuan semut, dia ni mengaku kerana tidak memberikan makanan kepada semut yang membuat kacau sebulan yang lepas. Maka,Tuanlah yang berhak menentukan seberapa banyak jumlah manisan yang perlu diberikan kepada Tuan

"Baiklah,penolongku. Maka dengan ini kau perlu berikan aku sebanyak 350 manisan kerana tidak memiliki makanan semasa membawa tunggangan ketika ditahan oleh semut hitam yang buat kacau sebulan yang lepas." Jawab Tuan semut itu.

Muktamad.





Ni 'Tunggangan'



Ni 'resit manisan'



dan ni pula "semut hitam' tu



p/s : Len kali kena bawak makanan, taklah semut kacau nanti.

1 luah rasa:

  1. Ummu Azzahra berkata...:

    lucu juak kisah tok..haha..lain kali sedia jak manisan banyak2 pake berik semut hitam kelaparan..:)

Catat Ulasan