Gelombang Yang Mendamparkan Puing-Puing Kepalsuan

Ahad, 4 April 2010
Dan sesungguhnya Kami telah mengutus Musa dengan tanda-tanda (kekuasaan) Kami dan mukjizat yang nyata, kepada Fir'aun dan pemimpin-pemimpin kaumnya, tetapi mereka mengikut perintah Fir'aun, padahal perintah Fir'aun sekali-kali bukanlah (perintah) yang benar. al-Hud 96-97.

Maka mengapa tidak ada dari umat-umat yang sebelum kamu orang-orang yang mempunyai keutamaan yang melarang daripada (mengerjakan) kerosakan di muka bumi, kecuali sebahagian kecil di antara orang-orang yang telah Kami selamatkan di antara mereka, dan orang-orang yang zalim hanya mementingkan kenikmatan yang mewah yang ada pada mereka, dan mereka adalah orang-orang yang berdosa. al-Hud 116.


Maha suci Allah dari segala kekurangan dan kepalsuan yang mereka sifatkan kepada ZatNya. Selawat dan salam kepada Rasul Junjungan Muhammad saw kaum kerabat dan para sahabat yang dimuliakan semuanya. Kepada muslimin dan muslimat semoga terus diberi Allah swt taufiq dan hidayahNya meliputi semua.

Pada kali ini saya suka nak mengimbau kenangan lebih sedekad yang lalu ketika ledakkan arus reformasi melanda Malaysia. Laman web Maha Fir`aun, Maha Zalim dan projek pembangunan di Putrajaya itu sendiri begitu sinonim dengan pembaziran zaman pemerintahan BN-Mahathir. Ditambah dengan perkembangan ICT masa itu memberi kelebihan kepada arus reformasi sebagai media alternatif kepada media arus perdana. Rakyat serta ummah kebanyakan, majoritinya begitu muak dan benci dengan kerajaan BN yang membazir lagi menindas. Para pemimpin PAS dan pembangkang menjadi juara mendedahkan penyelewengan dan pembaziran projek-projek mega kepada seluruh masyarakat. Saya masih ingat, Putrajaya begitu menjadi fokus utama eksploitasi media alternatif. Putrajaya menjadi simbol @ lambang kerakusan, penindasan dan pembaziran.

Pemandangan-pemandangan yang `menarik` di Putrajaya pada kacamata BN dan penyokongnya menjadi sebaliknya.. hodoh, benci dan khianat dek kerana airmata, titik peluh malah titisan darah ummah serta rakyat jelata tidak dipedulikan. Betapa indah tasik serta bentuk senibina di Masjid Putrajaya sekalipun, tidak mampu memberi bekas kepada para pejuang Islam dan rakyat apatah lagi para pemimpin mereka. Pendek kata, Putrajaya begitu sinonim dengan PEMBAZIRAN, PENINDASAN, KEZALIMAN kepada HAK UMMAH & RAKYAT MARHAEN. Kerajaan BN terpaksa mengadakan siri-siri lawatan percuma dari kampung-kampung dan daerah luarbandar bagi menepis dan memberikan gambaran elok pihaknya pula.

Nampaknya strategi UMNO/BN ternyata berkesan… tidak sampai pun 15 tahun, pemikiran rakyat dan pe
mbangkang yang menyerang dan melancarkan berbagai-bagai kempen besar-besaran dahulu memburukkan projek dan pembangunannya.., berpusing 360 darjah. Mereka pula yang berebut-rebut nak ke Putrajaya, mereka pula nak membangunkan kompleks PAS di Putrajaya supaya setanding dengan lawannya, bak kata pepatah `berdiri sama tinggi dan duduk sama rendah`. Hilang… lenyap sudah segala imej-imej buruk dan kelabu yang selama ini dipalitkan oleh tangan-tangan mereka sendiri ke muka Putrajaya. Mereka pula yang mengambil dan mencetak gambar-gambar menarik di Putrajaya sebagai imej negara dan nasional dalam iklan program, buku cenderamata, kalendar dan lain-lain di media-media. Seterusnya mereka pula yang sekarang termimpi-mimpi untuk menjejakkan kaki ke Mahligai Putrajaya.

Dalam permasalahan ini saya amat bersetuju dengan pandangan Tun Mahatthir, `Melayu mudah lupa`, cuma saya berbeza… apabila berpendirian ummat Islam yang benar-benar memperjuangkan Islam insyaAllah tidak akan mudah lupa atau terikut dengan bujukan orang, kerana mereka tahu perjuangan Islam sebenar nak bawa apa dan bina hadharah apa? Masalahnya golongan yang hanya tahu `semangat` dan jalan politik sahaja yang biasanya termakan umpan musuh kerana mereka tidak ada ilmu atau kesedaran tasawwur Islam, maksud saya gambaran Hadharah Islamiyyah itu bagaimana? Mereka ini hanya nampak perjuangan Islam, Negara Islam ialah apabila tampuk kuasa berpindah milik kepada mereka dari segi politik. Maka segala tumpuan usaha mereka ialah memenangi saluran politik. Mereka nak duduk, nak tumpang, nak bertenggek dengan hadharah apa sekarang, bukan persoalan mereka lagi.., kerana memang mereka suka atau tak tahu..jahil!? Yang jelasnya persoalan membawa dan membina hadharah Islamiyyah tiada dalam agenda kamus perjuangan mereka.

Jika perjuangan menegakkan negara Islam, semudah teori politik `gila` mereka. Saya ingin bertanya kenapa Negara Brunei Darul Salam yang pemerintahnya 100% orang Islam dan kaya pula sumber ekonominya tidak boleh lagi menegakkan syariat Islam? Begitu juga negara-negara Teluk yang hampir 100% penduduknya muslim pun begitu juga. Bagi saya mudah sahaja iaitu, kerana memang tidak ada dalam kepala pemerintahnya kemahuan tersebut malah begitu juga sebahagian besar rakyatnya sendiri. Yang ada dalam pemikiran mereka ialah macam mana nak hidup maju, mewah dan lebih senang lagi dari semasa ke semasa. Mereka leka tenggelam dalam ujian kesenangan dunia.Ukuran kemajuan dan kesenangan ialah hadharah kebendaan. Mereka takut dan kalut jika ada suara-suara kebenaran supaya segala hasil mahsul negara diagihkan menurut syariat Islam supaya rakyat marhaen yang diutamakan dahulu bukannya kroni atau kerabat.

Sebenarnya ummah jangan mudah tergoda dan percaya atau terpengaruh dengan gelojak semangat yang mahukan `Negara Islam` tetapi tidak tahu, bagaimana mahu mencapainya, seperti kebanyakan mereka yang berjuang Islam melalui pilihanraya aliran tempurung demokrasi. Mereka yakin bila dapat menguasai majoriti 2/3, maka akan dapatlah `impian` itu terlaksanakan. Mereka lupa, Nabi Muhammad saw telah ditawarkan oleh pihak kerajaan musyrikeen Mekah melalui `Speaker Parlimen` atau yang paling berkuasa dalam kerajaan Mekah untuk menjadi Raja atau PM tetapi baginda menolak cara berfikir dan bertindak sebegitu bagi menegakkan sebuah Daulah atau Hadharah Islamiyyah yang bersifat Negara. Alasan baginda begitu popular selalu kita dengarnya “Jika sekiranya matahari diletakkan di sebelah tangan kananku dan bulan di tangan kiriku supaya aku meninggalkan akan perkara ini (perjuangan Islam sebenar) nescaya tidak akan aku meninggalkannya”. Kenapa Rasul saw menolaknya…adakah ketika itu Nabi saw tak tahu bersiasah atau berpolitik ? Jika ikut logik pemikiran sekular, inilah peluang keemasan untuk Nabi berdakwah atau berkempen menguasai Parlimen an-Nadwah.

Tetapi Nabi saw mengajar kita menurut logik pemikiran tasawwur Islam, Islam itu akan tertegak dengan ditegakkan syariatnya. Syariat pula tidak akan mampu untuk ditegakkan melainkan dengan ummah menegakkan Hadharah Islamiyyah sedikit demi sedikit bersama-sama. Sebenarnya di sinilah titik perbezaan atau pemisahan di antara perjuangan Islam yang sebenar berbanding perjuangan `Islam` yang palsu. Perjuangan `Islam` tempelan tidak memerlukan kesedaran dan penghayatan individu atau peribadi. Mereka hanya bersemangat `di luar diri mereka sahaja` mahu kepada syariat Islam, jiwa dan batin mereka tetap keras tidak mahu tunduk menjadi hamba kepada Allah yang Esa. Jika kita lihat contoh sebenar, Nabi saw bersama sahabat sedikit demi sedikit membina hadharah kecil-hadharah kecil (keluarga dan kelompok)13 tahun tanpa ragu dan berputus asa. Nabi serta ummat Islam berhijrah ke Madinah setelah ternyata hadharah kecil-hadharah kecil yang baginda semaikan di sana membesar dan memerlukan kepimpinan Daulah dengan segala kekuatannya.

Pelek dan bercanggah sekarang, pemimpin golongan tersebut boleh melantik menantu sendiri memegang jawatan penting atau memberi konsesi balak kepada syarikat milik bukan Islam hanya kerana syarikat tersebut setuju `menderma` kembali ratusan ribu ringgit kepada PASTI Negeri Kelantan contohnya. Kes tersebut dan beberapa kes lain yang sedemikian adalah contoh terang lagi bersuluh bahawa perjuangan golongan tersebut tiada kaitan langsung dengan tanggungjawab membina Hadharah Islamiyyah yang Nabi dan generasi awalan tidak pernah tinggalkan. Saya berani meletakkan mereka ini sebenarnya sama sahaja dengan ketua-ketua negara ummat Islam Brunei dan Teluk, mereka pun juga, tak ada kesedaran dan kemahuan membina Hadharah Islamiyyah. Pemimpin-pemimpin negara ummat Islam tersebut tahu jika mereka menurut kemahuan Islam yang sebenar alamat hilanglah kesenangan, kemewahan malah sanjungan terhadap status mereka sekarang.

Malang sungguh bagi mereka… kerana diperlihatkan indah dan bernafsu akan kehidupan yang palsu lagi sementara… dunia penuh pancaroba!

0 luah rasa:

Catat Ulasan