Kerana Ilmu Menjagamu Selalu

Rabu, 14 April 2010
Kebahagiaan yang sebenar datang daripada memberi bukan menerima. Ramai yang dapat melihat tapi buta hati dan yang tak dapat melihat dapat mencelikkan hati.

Kebahagiaan datang daripada keikhlasan.

Kebahagiaan adalah keluarga.

Kebahagiaan adalah tanggungjawab.

Kebahagiaan adalah segala-galanya. .

Kebahagiaan BERDAKWAH beerti apabila kita memberikan sepenuhnya kesungguhan dalam dalam kita berusaha untuk mengembalikan ISLAM yang sekian lama malap pelitanya serta meletakkan segala-galanya pengharapan kepada Allah melalui DOA dan TAWAKAL.

Apalah ertinya DAKWAH jika tidak faham untuk BERDAKWAH

Disitulah keperluannya ILMU DAKWAH dalam membina faham untuk BERDAKWAH

Teringat lagi kisah JUHA(seorang arab badwi..kalau di Malaysia dialah si luncai dengan labu-labunya).Hendak memberitahu bahawa penting ilmu kepada setiap individu yang bergelar MUSLIM.. Ada ISLAM padanya :

Pada suatu hari,Juha pergi ke pasar untuk membeli barang-barang keperluan rumah.Dia pergi ke pasar dengan menaiki keldai kepunyaannya. Setelah sampai ke pasar,di meletakkan keldainya di satu kawasan yang terlindung daripada matahari.Juha pun pergi ke pasar tetapi lupa untuk mengikat keldainya pada tambatan kayu yang berhampiran.

Setelah selesai membeli,Juha pun keluar dari pasar dan menuju ke arah keldainya tadi.Barang yang dibeli oleh Juha sangat banyak sehingga kedua-dua tangannya sarat memegang barang-barang keperluan rumahnya.Setibanya di tempat keldainya,Juha terkejut.Keldai yang diletakkan disitu tadi sudah tiada.

Maka,dicarinya juga disekitar kawasan tersebut tiadalah dijumpai.

Akhirnya,dia bertanya kepada seorang pak cik yang berada berdekatan dengan keldai yang diletakkan oleh Juha tadi.

Juha : Assalamualaikum. Pak cik, nak tanya ni. Ada tak nampak keldai yang aku letakkan disini tadi?

Pak Cik : Waalaikummussalam, ouh,keldai engkau rupanya..Kenapa kau lupa menambat keldai kau.Tadi keldai itu berjalan terus ke hadapan. Lama- kelamaan hilang dari pandangan.

Juha : Huh..Betulkah? (dengan serta-merta Juha melemparkan semua barang keperluannya ke tanah lalu sujud syukur)

Pak Cik tadi pun terkejut melihat Juha yang tiba-tiba melakukan sujud syukur.Setelah selesai Juha melakukan sujud syukur. Pakcik pun bertanya :

Pak Cik : Wahai orang muda! Mengapakah engkau sujud syukur sedangkan berita (maklumat) yang aku beritahu ini adalah berita yang buruk sedangkan sujud syukur hanya akan dibuat apabila mendapat berita yang baik-baik sahaja.

Juha pun menjawab : Pak Cik,bukankah berita tentang kehilangan keldai aku tadi merupakan satu berita yang baik. Lantas akupun sujud syukur kerana jika aku berada diatas keldai tadi maka keldai itu bersama dengan aku sekali hilang tadi.

Maka disinilah penting ILMU sahabat-sahabiah sekalian. Juha tidak faham apa itu maksud hilang. Difahamkan olehnya hilang itu ialah ghaib dan tidak akan muncul-muncul lagi..

Jesteru itu, perbuatlah sesuatu dengan adanya ILMU kerana sesungguhnya dengan ILMU lah yang akan melindungi kamu sehingga kamu dibangkitkan semula kelak

Sabda Nabi di dalam sebuah Hadith :
Jika kamu hendak berjaya di dunia..hendaklah kamu berilmu.Jika kamu hendak berjaya di akhirat hendaklah kamu berilmu dan jika kamu ingin berjaya di dunia dan di akhirat hendaklah kamu berilmu.

0 luah rasa:

Catat Ulasan